Wykwintne studiola posiadało wielu włoskich książąt. Były to pomieszczenia przeznaczone do pracy intelektualnej, skupienia i kontemplacji. Ich wystrój stanowiły dzieła sztuki, przyrządy naukowe, ale też ciekawe twory natury. Przedmioty te miały stymulować umysł i duszę właściciela. Jednym z najwspanialszych studioli w Italii było Camarino d’Alabastro, należące do księcia Ferrary Alfonsa d’Este. Ukończono je w 1530 roku, było wyposażone w najciekawszą, a zarazem najwspanialszą serię renesansowych malowideł o tematyce mitologicznej.
Ulubionym gatunkiem malarskim renesansowych mecenasów była fabula, poesia, czyli opowieść oparta na mitologii lub antycznych dziełach literackich. Obrazy w Camerino d'Alabastro wychwalały Bachusa i jego zwyczaje. Jedno z dzieł z tego wnętrza – Uczta Bogów – ukazuje znużonych winem mieszkańców Olimpu, a wśród nich Priapa, który z widoczną pod ubraniem erekcją zbliża się do śpiącej nimfy Lotis. Zarżał jednak osioł, nimfa się obudziła, a podniecony Priap stał się przedmiotem żartów odurzonego winem boskiego zgromadzenia.
Jaki to miało związek z Alfonsem d’Este? Książę miał być zapewne utożsamiany z Bachusem, jako władca krainy pełnej dobrobytu, lecz także… znany wielbiciel ziemskich uciech.
„Uczta Bogów” była pierwszym obrazem zamówionym i wykonanym do Camerino d’Alabastro, została namalowana przez wybitnego weneckiego artystę Giovanniego Belliniego, który w 1514 roku, w czasie ukończenia obrazu był już leciwym mistrzem. Kolejne obrazy malował Tycjan, wschodząca gwiazda weneckiego malarstwa. Po wykonaniu trzech własnych kompozycji, „zmodernizował” tło we wcześniejszym o dekadę obrazie Belliniego. Tycjan „domalował jedynie zielone wzgórze w tle po lewej stronie kompozycji, nie naruszając jednak grupy postaci, a zatem nie interweniując w symboliczne znaczenie i ogólną wymowę obrazu. (Jak wyglądał przed przemalowaniem obraz Belliniego, patrz: tu: Ilustrownik. Pentimento).
Giovanni Bellini i Tycjan, „Uczta bogów”, 1514/1529, National Gallery of Art, Waszyngton - w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz".
Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.
Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead