19/06/2023

Alfred Keller i portrety owadów

Alfred Keller (1902-1955) zdobył rzemieślnicze wykształcenie, mógłby zostać kowalem artystycznym, albo jubilerem, znalazł jednak zatrudnienie w berlińskim Museum für Naturkunde (Muzeum Historii Naturalnej) i od 1930 roku aż do przedwczesnej śmierci wykonywał modele owadów, larw i innych drobnych istot. Są to modele doskonałe i wyjątkowe, zważywszy na znakomite odzwierciedlenie wyglądu zwierząt, technikę i jakość oraz dbałość o detale. Wykonanie jednego modelu zajmowało Kellerowi około roku.

 

 

Alfred Keller podczas pracy i model muchy domowej, 1930, skala 100:1


Praca Kellera nad każdym eksponatem była wieloetapowa. Najpierw powstawał model w plastelinie, następnym krokiem było wykonanie jego gipsowej formy, która z kolei służyła do wylania odlewu z papier maché. Niewielkie detale bywały odlewane z wosku, natomiast skrzydła, szczecinki, czułki powstawały z celuloidu i galalitu (tworzywa sztucznego używanego w jubilerstwie). Ostatnim etapem było barwienie powierzchni, a niekiedy również złocenie detali. Zręczność, ale też dokładność Kellera była niezwykła. 

 

Alfred Keller, model pchły ludzkiej, 1932, skala 50:1


Czy modele Kellera są sztuką czy pomocami naukowymi? – I jednym i drugim. Do dzisiaj stanowią część stałej ekspozycji berlińskiego Museum für Naturkunde.

 

 

Alfred Keller, model komara, 1937, 60:1 i model mrówki pożerającej mszycę
 

O klasie wyrobów Kellera świadczą inne modele z papier maché. Technologie tę opracował paryski anatom Louis Auzoux (1816-1937) i zastąpiła ona znacznie droższe wyroby woskowe. Auzoux udoskonalił technikę dodając do papierowej masy sproszkowany kamień i włókna lniane. Jego modele były lekkie, mocne i elastyczne. Fabryka Auzoux produkowała na cały świat wysokiej jakości pomoce dydaktyczne (wiele z nich trafiło również do muzeów przyrodniczych), natomiast Keller był autorem owadzich portretów, unikalnych pojedynczych rzeźb. A każdy jego model to arcydzieło. 


Ilustracja na górze strony:  Alfred Keller, model skoczka drzewnego, 1953, skala 180:1

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności