Petrus Christus to godny następca Johannesa van Eycka w Brugii. Malował równie perfekcyjnie i intrygująco. W 1449 roku sygnował obraz przedstawiający złotnika w pracowni. Jest on demonstracją zarówno kunsztu brugijskich złotników, jak też popisem własnych umiejętności Petrusa Christusa, który w iluzjonistyczny sposób ukazał wyrafinowane i luksusowe wyroby wystawione na sprzedaż. To przedmioty zarówno świeckie, jak i liturgiczne, są wśród nich zaręczynowe pierścionki, ważone i oszacowywane specjalnie dla gości w warsztacie. Wybór i jakość tych przedmiotów podkreśla wysoką pozycję złotników w piętnastowiecznej Brugii, a sam obraz mógł być zamówiony do ich cechowej kaplicy. To jednak nie tylko pochwała kunsztu i zawodowej pozycji, obraz jest również subtelną metaforą przeciwstawiającą niedoskonały świat zewnętrzny, odbity w zarysowanym lustrze, idealistycznemu wnętrzu warsztatu złotnika, w którym panuje ład i uczciwość. Złotnik ma być może rysy Willema van Vleutena, pracującego dla Filipa Dobrego, ale w zamyśle złotników to najpewniej Święty Eligiusz, ich patron znany z uczciwości i niebywałych umiejętności rzemieślniczych.
Petrus Christus, „Złotnik w warsztacie”, 1449, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork – w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”.
Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.
Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead