25/03/2023

Gabriel Metsu, „Kobieta czytająca list” – w audycji „Jest taki obraz”

Gabriel Metsu wyspecjalizował się w gatunku określanym jako malarstwo rodzajowe. Nie tworzył jednak jedynie eleganckich scen z codziennego życia. Jego dzieła przestrzegały przed próżnością, ulotnością ludzkiego życia i związanych z nim przyjemności, a także przed występkiem, lenistwem lub głupotą. Obrazy rodzajowe miały również bawić i cieszyć widzów drobiazgowym przedstawianiem tkanin, porcelany, mebli i co równie ważne – schlebiać próżności zamożnych mieszczan, podkreślających swój status za pomocą drogich obrazów i luksusowych przedmiotów. Nie bez znaczenia były też zawarte w malowidłach podniecające i intrygujące aluzje miłosne i erotyczne.

 

Stosunkowo częstym motywem obrazów rodzajowych było pisanie, wysyłanie, otrzymywanie oraz czytanie listów. Zainteresowanie malarzy holenderskich XVII wieku motywem wymiany listów mogło brać się stąd, że korespondowanie było wówczas powszechnym zjawiskiem. Uczeni mówią nawet o eksplozji epistolografii w Republice Zjednoczonych Prowincji, która miała miejsce około połowy stulecia. Powstawały podręczniki dotyczące sztuki epistolografii, a najpopularniejszym stał się poradnik „Le sécretaire à la mode” z 1651 roku autorstwa Jana Pugeta de la Serre. Korespondencja służyła nie tylko celom publicznym i zawodowym, była również polem do flirtów, zalotów i miłosnych wyznań, poddanych ścisłym konwencjom i tajnym kodom, w zależności od stopnia zaawansowania znajomości, emocji i uczuć zaangażowanych w nią par. Pisanie listów stało się modne.

 

Gabriel  Metsu stworzył intrygującą parę obrazów. Na jednym z nich elegancki, młody mężczyzna pisze list, a na drugim przedstawiona jest czytająca kobieta, której służąca dostarczyła korespondencję. Czy zawieszony na ścianie jej pokoju obraz przedstawiający burzę  na morzu jest odniesieniem do listu przysłanego przez przebywająco daleko  ukochanego, czy może aluzją do burzliwych perypetii, jakie może sprowadzić miłość?

 

Gabriel Metsu, „Kobieta czytająca list”, National Gallery of Ireland, Dublin – w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”.
 

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności