Dzieła monochromatyczne wykonane są w odcieniach jednego, dowolnego koloru, a te w formule en grisaille w różnych tonach szarości. Technika en grissaile jest więc szczególną odmianą malarstwa monochromatycznego.
W technice en grisaille powstawały już iluminacje średniowiecznych manuskryptów, a w XV wieku w Niderlandach w szarościach malowano przedstawienia na zewnętrznych skrzydłach składanych ołtarzy, co budowało silny kontrast z ich wielobarwnym, pełnym splendoru wnętrzem. Na tablicach zewnętrznych imitowano kamienne rzeźby, niejednokrotnie łącząc je z kolorowymi postaciami i potęgując iluzję (patrz il.: zamknięte skrzydła „Ołtarza Gandawskiego” Johannesa van Eycka).
Johannes van Eyck, „Ołtarz gandawski” (zamknięty), 1432, katedra św. Bawona, Gandawa
Johannes van Eyck, „Dyptyk Zwiastowania”, 1433–1435, Museo Thyssen-Bormenisza, Madryt
Johannes van Eyck jest też autorem niezwykłego dyptyku ze sceną Zwiastowania, w którym Madonna i archanioł Gabriel przedstawieni są jako kamienne rzeźby w niszach. Rzucają cień na kamienne profile, a czarne tła, odbijają ich refleksy. To arcydzieło iluzjonizmu – malarstwo udające rzeźbę. Podobne dzieła tworzyli Włosi. Andrea Mantegna namalował fryz do dekoracji weneckiego pałacu Francesca Cornaro przedstawiający wprowadzenie kultu Kybele w Rzymie (patrz il.). Sprawia wrażenie kamiennej rzeźby umieszczonej na tle z kolorowego marmuru.
Andrea Mantegna, „Wprowadzenie kultu Kybele w Rzymie”, 1505–1506, National Gallery, Londyn
W czasach nowożytnych dzieła achromatyczne były nadal popularne i przybierały nowe formy. W XVI–XVIII wieku malarze sporządzali monochromatyczne studia malarskie, które pełniły funkcję szkiców do innych dzieł. Były one chętnie zbierane przez kolekcjonerów, w związku z tym artyści zaczęli tworzyć monochromatyczne dzieła specjalnie, jako szczególną ofertę warsztatu (późny przykład to „Wielka odaliska” J.A.D. Ingresa w wersji en grisaille, patrz il.).
W formule „bez koloru” powstawały zatem dzieła sztuki o takich samych funkcjach, jak te wielobarwne. Były wyrafinowaną alternatywą dla kolorowych kompozycji, wyróżniały się kunsztem i stanowiły specjalną ofertę dla koneserów o wysmakowanych gustach.
J. A. D. Ingres, „Wielka odaliska en grisaille”, 1824–1832, Metropolitan Museum, Nowy Jork
Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.
Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead