Widok na obrazie jest kompilacją kilku elementów, m.in. fotografii z książki na temat budowy basenów i szkiców Hockneya przedstawiających kalifornijskie modernistyczne rezydencje z lat 60. XX wieku. W przeciwieństwie do innych „basenowych” obrazów artysty nie ma w tej kompozycji nagiego mężczyzny, który odpoczywałby, pływał lub wychodził z kąpieli. Jest plusk, zamącona tafla basenu, biały rozprysk wody i rozgrzane słońcem powierzchnie.
David Hockney przyjechał do Stanów Zjednoczonych tuż po studiach w Londynie. Oczarowała go Kalifornia, jej światło, spokój i styl życia. Każdy z jego znajomych miał czynny cały rok domowy basen, co chłopakowi z Londynu wydawało się niezmiernym luksusem.
W Kalifornii Hockney stworzył wiele obrazów przedstawiających rozgrzane słońcem amerykańskie rezydencje i baseny. Studiował w nich głównie wodę, jej kolory i poruszenia pod wpływem światła i ruchu.
„Bigger splash” powstawał pomiędzy kwietniem a czerwcem 1967 roku. Malując obraz, Hockney żartował, że przez dwa miesiące maluje chwilę, która w rzeczywistości trwa dwie sekundy - skok do lazurowej wody basenu, a właściwie rozbryzg piany i wody powstający chwilę po tym, gdy pływak wpada pod powierzchnię spokojnej wodnej tafli. W basenowych, kalifornijskich obrazach Hockney zastąpił farby olejne akrylowymi, tworząc płaskie plamy intensywnych kolorów, wydobytych silnym kalifornijskim słońcem.
David Hockney, „Bigger splash”, 1967, Tate, London – w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”.
Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.
Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead